Indonesië 2012

• Vereniging A
  • Hulporganisatie B
  • Toeristische Attractie C

Van onze reis door Indonesië is een lang verslag met foto’s gemaakt. We zijn op de eilanden Java, Timor en Bali geweest. Het grootste deel van onze tijd hebben we op Java doorgebracht. Het reisverslag over Java is in 5 delen gesplitst, over Timor in 2 delen en over Bali kon alles in 1 deel. Klik op een van de onderstaande delen om het te openen.

Donderdag 13 September

sNa een drietal voorbereidingsbijeenkomsten was het eindelijk zover. Ons reisgezelschap bestond uit 6 personen, Brecht Gerbrandy als reisleidster, verder Gini Bakker, Ina Dupont, An Bloemberg, Cor van Zelst en Peter Vernooy, in leeftijd variërend van 55 tot 79 jaar. We vlogen met Singapore Airlines, wat meteen al opviel was hun aparte “kostuum”, voor de dames een lange groene of blauwe jurk, met rode en gouden motieven. Prima verzorging van S.A.

Op Changi Airport van Singapore ontdekten we meteen Free internet, dus even naar het thuisfront mailen. Enkelen van de groep deden wat creatiefs, op een lange tafel kon je “frotteren”. Zoals we vroeger papier op een gulden legden en er met een potlood overheen krasten, kon je daar een afbeelding met een vel papier bedekken en met wasco krassen.

Daarvandaan vlogen we naar Denpasar, we wisselden geld en kregen heel veel Roepia’s terug.

Bij de hokjes voor het geld wisselen stonden bakjes van bananenbladeren, palmtakken, wierookstokjes die brandden, allemaal om de goden gunstig te stemmen. De luchthaven was versierd met beelden, die een soort rokje aan hadden. We waanden ons gelijk in een andere wereld. Na uren wachten vlogen we naar Yogyakarta (Yogya) met Garuda Airlines. In het tijdschrift van Garuda stond een artikel met mooie foto’s over Timor (het gebied waar wij ook nog naar toe gaan). De taxibussen van het Duta-hotel stonden klaar, gezellig Guesthouse en lekkere bedden. Dat was ook wel nodig na anderhalve dag reizen, incl. tijdsverschil, het was daar 6 u. later dan in Nederland.

Zaterdag 15 September

Vandaag met een taxibusje naar Pangandaran, zo’n 8 à 9 u. incl. boottocht. Onderweg gestopt om een grote watermeloen te kopen en papaya’s bij een van de vele stalletjes die langs de kant van de weg staan. De chauffeur wees ons op het grote huis achter het fruitstalletje met een authentiek Javaans dak, dit huis werd gebruikt voor bijeenkomsten van de mensen van deze kampong. Wij mochten er kijken en ook de moskee zien. Er kwamen steeds meer mensen naar buiten, ook oma van bijna 100 jaar kwam aangestrompeld, er bleken 5 generaties voor ons te staan.

Prachtige tocht van Yogya langs de zuidkust naar het noordelijke Cilacap. [Tjilatjap] Daar stapten we in een prauw, smal lang bootje met 2 bankjes, 1 luie stoel en een afdakje erboven. We voeren door de Mangrove, lage palm- en andere bomen met wortels boven en onder water. Heel rustig op het water, jammer dat de oude, roestige motor zoveel herrie maakte. Om 6 u. werd het al donker, ook dat had zijn charme. Geen verlichting op de boten, maar de schippers seinden naar elkaar met hun mobieltjes, die licht gaven. Pas om 20.30u. aankomst in Adam’s Homestay in Pagandaran. Eigenares Kirsten is een vriendin van Anne Glissenaar, ( woont ook in Pagandaran) dochter van Jan Glissenaar, oprichter van Wederzijds. Anne en Kirsten (Dld.) zijn beiden met een Javaan getrouwd.

Zondag 16 September

indonesie 2013 - 31Vanmorgen vrij te besteden, naar de markt geweest. ’s Middags een wandeltocht in Pangandaran National Park o.l.v. een gids. in de fietsriksja Er naar toe in een becak, fietstaxi, zes op een rij.

De gids sprak goed Engels, zelfs een beetje Nederlands. Op het strand lagen nieuwe polyester boten, door de regering geschonken na de tsunami. In het begin was de tocht van zo’n 1,5 u.vlak, maar we moesten steeds meer klimmen en dalen, bukken en onder takken en boomstammen door, zelfs een stuk door een grot, waar echte stekelvarkens zaten. Zwarte aapjes met lange staarten slingerden in de bomen. indonesie 2013 - 32De gids had achter in zijn t-shirt op de rug ’n stokje met een rondje, het leek op een rugkrabber, wij vroegen ons af wat dat toch moest zijn. we hebben het hem gevraagd en hij zei: “Dat is om schorpioenen mee op te sporen. En ja, bij elke platte steen dook hij naar beneden en wurmde ‘t stokje eronder. Het was niet vochtig genoeg, we hebben wel een dikke, vette du3 Javaizendpoot gezien. Opeens hoorden we geklepper, daar vloog een neushoornvogel over. Toen we weer bij het strand kwamen, ging de zon bijna onder, prachtige weerschijn van de zon in het water. Als complete verrassing gingen we terug in een fraai beschilderde boot met een soort zijbalken.

Maandag 17 September

Dag 6